Langs de A28, vanaf Amersfoort, verrijzen complete woonwijken (zoals Vathorst) en bedrijventerreinen (zoals Arkerpoort). Ook Ermelo biedt zulke mogelijkheden. Nu D66 plannen maakt voor de bouw van tien nieuwe steden en het ministerie van Volkshuisvesting tientallen gebieden aanwijst voor woningbouw, moet Ermelo serieus gaan kijken naar haar eigen kansen. Politieke partijen bepalen hun standpunten en geheim overleg vindt plaats.
Een idee is het zogeheten ‘Ecopark langs de A28’. Misschien roept die naam verkeerde associaties op – zonnepanelen, energieproductie, stikstofproblematiek? Daarom spreek ik liever van de Horsterwaard. Belangrijkste voorwaarde voor ontwikkeling is draagvlak onder de bevolking. En dat verkrijgen we alleen door zelf het initiatief te nemen.
Stel dat Ermelo niet wil bouwen – dan kan de grond worden overgedragen aan Putten, zoals eerder gebeurde met Drielanden (oorspronkelijk Ermelo’s grondgebied, nu Harderwijk). Of Defensie claimt het gebied, zoals onlangs in Zeewolde gebeurde (superkazerne). In de Horsterwaard kan dan plaats komen voor defensie ondersteunende bedrijven of woningen. Ook kan de landelijke overheid het gebied aanwijzen voor woningbouw. Dan zit het ineens mutje vol. De boodschap is helder: als we geen eigen plannen maken, worden ze voor ons gemaakt.
Hoe zouden we de Horsterwaard zelf kunnen ontwikkelen?
Fase 1: Grote bedrijven die willen uitbreiden, kunnen hier ruimte krijgen. Bedrijventerreinen als Kerkdennen of Veldzicht komen dan deels vrij voor woningbouw, en het zware verkeer door Ermelo neemt af.
Fase 2: We bieden vestigingsruimte aan regionale bedrijven, waarbij Ermelo de regie behoudt. Ook aan de groei van Defensie kan worden tegemoetgekomen. Hoe moeten personeel en materieel van de superkazerne in Zeewolde anders de Veluwe bereiken? Met een brug? Doorgaande wegen?
Fase 3: Wellicht woningbouw, in beperkte mate en goed ingepast.
Maar voor álle fasen geldt: we moeten zélf plannen maken. Alleen dan houden we controle en kunnen we keuzes maken die in ons eigen belang zijn.
Hoe creëren we draagvlak?
Essentieel is een goede ontsluiting richting de A28 – bijvoorbeeld via een parallelweg zoals de Spijkweg, vanuit Drielanden langs de A28. Daarbij moeten het karakter van Horst en Telgt behouden blijven. Dus: geen sluipverkeer door hun buurtschappen en een ruime, groene bufferzone tussen de bestaande bebouwing en de nieuwe Horsterwaard.
Daarnaast is het van belang om te laten zien wat de buurtschappen kunnen winnen bij deze ontwikkeling: betere infrastructuur? Economische kansen? Als we zelf de regie houden, kan dit in ieders voordeel uitpakken.
Ja, dit zal ongetwijfeld stof doen opwaaien. Maar dan nog: laten we het dan vooral zélf doen. Constructieve samenwerking tussen de politieke partijen onderling en de bevolking is daarbij essentieel.